Sådan styrker du kontakten til dig selv

Starten er kontakten til dig selv

Du kan ikke udtrykke dig, have klare meninger og holdninger, hvis du ikke selv er klar over hvad du føler og tænker!  Derfor er første step at være bedre til at komme i kontakt med dig selv. Det betyder at du skal give dig selv lov til at mærke dine følelser, forstå hvad de handler om.

Derfor kan det svært at mærke følelser

For at du kan registrere dine følelser og mærke dem, skal du have kontakt til din krop. Følelser er ikke noget der foregår udenfor dig selv, men en reaktion der kommer inde fra. Din krop fortæller dig alt det du har brug for at vide, hvis blot du giver dig selv lov til at mærke efter. Hvis du er stresset eller anspændt, kan det være svært at mærke din krop. Nogle mennesker har ikke mærket deres krop i årevis, og det kan have stor betydning for livskvaliteten.

Sådan kommer du fra hovedet ned i kroppen

  1. Start med dit åndedræt – vend bevidstheden mod dit åndedræt, og der hvor du mærker det bedst. Tag nu nogle dybe vejrtrækninger, hvor du forstiller dig at du har en ballon nede i din mave der skal fyldes med luft. Øvelsen kan være nemmest at lave liggende, med den ene hånd på maven, så du kan mærke dit mellemgulv hæver sig. Du ånder ind igennem næsen, og puster ud igennem munden (der må gerne være  Arhh lyd på)

Det kan være en fordel at få hjælp til åndedrætsøvelserne. I min praksis tilbyder jeg guidede åndedrætsøvelser, og healing for at løsne op for blokeringer og stagneret energi.

For at styrke kontakten til dig selv, anbefaler jeg daglige mindfullness og meditationsøvelser.

Lad din krop guide dig

Når du kan mærke dit åndedræt, vil du også kunne genskabe kontakten til din krop. Ved hjælp af f.eks en guidet kropsscanning, vil du lære at vende opmærksomheden indad, og mærke efter hvad der sker i din krop. Spændinger, højt åndedræt, spændthed i brystet, en knude i maven, knyttede hænder osv, er alt sammen kropslige fornemmelser der kan hjælpe dig med at komme i kontakt med dine følelser.

Lær at mærke dine kropslige reaktioner og hvad de betyder

Har du en følelse af glæde, frygt, vrede, skyld, skam, sorg, hengivenhed eller noget helt andet? Når du har lært at genkende dine følelser, og og hvor de viser sig i kroppen, er det næste trin at forstå deres budskab.

Vil du også gerne styrke kontakten til dig selv?

Jeg tilbyder individuelle sessioner, hvor vi arbejder os ned i kroppen og du får konkrete værktøjer og guidelines du kan arbejde videre med hjemme.

Er i flere, en venindeflok eller arbejdskollegaer kan i booke en mini workshop.

Vil du høre mere kontakt mig HER

 

Add A Comment