Er du stresset?

Der er stor forskel på at være stresset eller blot have travlt. Stress handler om noget dybereliggende, og kan ramme dig som hvilken som helst anden sygdom. Stress er ikke noget du kan gøre for, selvom der som oftest er knyttet en masse skyld og skam til. Men det er noget du kan gøre noget ved, hvis du sætter ind i tide.

Er du ramt

Er du ramt af stress vil du opleve at tankene kører rundt, som om din hjerne konstant er på overarbejde. Du vil have svært ved at finde ro, du vil have søvnbesvær og problemer med at  sove igennem om natten.

Hele dit system bimler og bamler, du er energi forladt, irritabel og har nemt til tåre. Du føler dig utilstrækkelig og usikker, som om din livskraft er forsvundet. Din krop er gået i forsvarsposition , og kvitterer med muskelspændinger, øget blodtryk og koncentrationsbesvær. Hvis du var du en bil ville op til flere advarselslamper lyse.

Et andet problem er, at  når kroppen er spændt ikke kan mærke hvornår nok er nok.

Det er meget almindeligt, at du ikke hører din krops signaler, fordi du langsomt vænner dig til den nye tilstand.

Istedet for at reagere på advarselstegnede, og beder om hjælp, tænker du at du blot skal tage dig sammen, at det er en periode du skal igennem og så er alt tilbage til det normale igen. Men det er det værste at du kan gøre, for jo længere tid du venter med at reagere på dine stress symptomer, jo flere skader kan der føre med sig.

Vi ved at Stress ikke kun påvirker kroppen men i høj grad også hjernen. Faktisk kan stress over længere tid forårsage direkte skader på din hjerne. Derfor kan du også opleve at det går ud over din hukommelse. Stressen rammer ikke bare cellerne, men rammer dig også på det mentale plan. du bliver dårligere til at huske og  mister let tråden. De seneste år er der blevet forsket en hel del i hjernen og de påvirkninger, vi udsætter den for.

Hvad der Amygdala 

Amygdala er et lille område i hjernen, som bl.a. håndterer frygt og forsvarsmekanismer. Amygdala er en del af hjernens alarmcentral og den reagerer på stress og fare ved bl.a. at øge autonome reaktioner, fx vejrtrækning, og udskillelsen af stresshormoner fra binyrerne. Når du er ramt af stress vil det f.eks påvirke dit åndedræt, og du vil have følelsen af at du ikke kan trække vejret helt ned i maven. Du kan opleve fordøjelsesproblemer, kolde fødder, hænder og næse.

Amygdala fungerer også som en følelsesmæssig hukommelsesbank, hvor tidligere fare- eller frygthændelser lagres og reageres på, hvis lignende situationer opstår. Derved er amygdala involveret i udviklingen af frygt og angst. Ved langvarig stress bliver amygdala overaktiveret, hvilket giver os uhensigtsmæssige reaktioner og følelser, Vi får svært ved at se andet end udfordringerne. Frygt og angst følelser aktiveres og udvikler sig.

Hippocampus og stress

Hippocampus er den del af hjernen, som normalt beroliger hjernen og kroppen. Den indeholder en del af hjernens forsvar mod stresshåndtering. Når vi er pressede og har travlt, mestrer hippocampus at se muligheder og finde løsninger. Men hvis presset bliver for voldsomt kommer hippocampus på overarbejde og amygdala overtager styringen. I længerevarende stressede situationer bliver hippocampus belastet og fanget i en ond cirkel. I en sådan situation bliver de stresshormoner, som den normalt kan regulere, ødelæggende i hippocampus.

Samtidig med at hippocampus skrumper, vokser amygdala. I takt med dette øges udviklingen af frygt- og angst. Sammenligner man en virkelig stresset hjerne med en ikke stresset hjerne, er hippocampus skrumpet og amygdala vokset.

Hvad kan du selv gøre

Når du er stressramt skal dit nervesystem have førstehjælp, du skal have fortalt dit system at der ikke er fare på færde.

  1. Bevæge dig langsomt, der findes flere forskellige body awareness øvelser, der går ind og aktiverer dit parasympatiske nervestem.
  2. Et fodbad med epson salt og æterisk olie f.eks lavendel
  3. Mindfullness
  4. Ophold dig så meget i naturen som muligt
  5. Søg ro og hvil dig så ofte du kan
  6. Undgå stimulanser som sukker, alkohol m.m

Bliv bevidst om årsagen

Er du ramt af stress eller er tæt på, vi du sikkert give mig ret i at det ikke er en situation du har lyst til at være i. Derfor er det vigtigt at du finder årsagen. Stress handler oftest om gamle amygdala minder og at du ikke lever efter dine værdier. Det kan være svært selv at få øje på, derfor er det vigtigt at du søger hjælp.

Sæt derfor ind med terapeutisk arbejde, fx coaching, terapi, åndedrætsøvelser, kropsterapi, let motion, yoga, healing mm. Studier viser at du på den måde kan få hippocampus til at genvinde sin størrelse igen.

Jeg har stor personlig og professionel erfaring med stress, og har hjulpet mange til et liv uden stress. Jeg tilbyder 1 :1 sessioner, workshops, kursusdage og foredrag.

Add A Comment